«Når hjerteprogrammet møter pedagogisk idrett som metode!»

«Når hjerteprogrammet møter pedagogisk idrett som metode!»

Publisert: 16/10/2018
news

Når Læringsverkstedets hjerteprogram møter pedagogisk idrett som metode oppstod «hjerteløypa». Sosial kompetanse er en stor del av barnehagehverdagen, der relasjoner og vennskap er sentral tematikk. Målet for denne turen var å flette sosial kompetanse og pedagogisk idrett som metode sammen og skape et systematisk verktøy i tråd med hjerteprogrammet.

Når Læringsverkstedets hjerteprogram møter pedagogisk idrett som metode oppstod «hjerteløypa». Sosial kompetanse er en stor del av barnehagehverdagen, der relasjoner og vennskap er sentral tematikk. Målet for denne turen var å flette sosial kompetanse og pedagogisk idrett som metode sammen og skape et systematisk verktøy i tråd med hjerteprogrammet. Hele dagen skulle handle om fellesopplevelser som gir lek, glede og gode følelser.

Den gode starten

Det startet i garderoben da barna fikk sitt første hjerte, og det handlet om å hjelpe hverandre med påkledning. Flere øyne ser på oss voksne litt spørrende, «skal noen hjelpe meg?» Vi nikker bekreftende og sier «JA, i dag skal vi hjelpe hverandre med påkledning. Er det ikke godt å få litt hjelp eller kunne hjelpe noen som trenger det?» Gjennom denne seansen oppstod det mye læring ved bruk av øye-håndkoordinasjon og prososiale handlinger ved å hjelpe hverandre. For noen barn var det gøy å samarbeide, og for andre var det vanskelig nok i seg selv å ta imot hjelp. Noen liker å være selvstendige og «skal klare selv».

Hjerteløypa

Etter påkledning bar det ut i skogen for å finne flere hjerter. Her var det oppgaver som handlet om å samarbeide for å lage en hinderløype av ting man finner i naturen. Vi skulle pynte et tre med ordene «DU ER VERDIFULL», vi skulle gi hverandre en klem og hjelpe hverandre over bekken. Alle disse hjertene flettet sosial kompetanse og pedagogisk idrett sammen som metode.  Sosial kompetanse handler i mange sammenhenger om det å samarbeide, vise empati, kunne gi en klem når noen trenger det for eksempel. Prososiale handlinger betyr å gjøre noe for andre uten å forvente å få noe tilbake.

Turplassen

Da vi valgte turplass for denne turen, ville vi skape en samlingsplass som inkluderer alle. På en småbarnsavdeling kan det være store nivåforskjeller uavhengig av alder. Og vårt mål for dagen var at vi skulle finne en turplass i nærmiljøet som var i gangavstand for de aller minste. På den måten kunne vi legge til rette for at de aller yngste kunne oppleve mestringsfølelse ved å komme frem. Da hovedfokuset denne dagen var samarbeid og gode relasjoner, passet turen bort til turplassen ypperlig for dette. Vi kunne se 2-åringer som ga 1-åringene en hjelpende hånd og som kom med motiverende ord som «det er ikke langt igjen, vi er snart fremme».

Matglede

I Læringsverkstedet Idrettsbarnehager arbeider vi daglig med å skape matglede for barna. Kokken her i Læringsverkstedet Munkebekken Idrettsbarnehage planlegger «ukens turmat» som vi på avdelingen forbereder i forkant av turen sammen med barna. Det blir en læringssituasjon der barna tar i bruk sanser og motorikk, samtidig som de får erfaring med hvordan et måltid blir til. Når barna får være med på hele måltidsprosessen, får de et spesielt eierskap til maten. Så når turdagen kommer, er barna med å ferdigstille maten på bålet. Maten blir presentert med stolthet og mestringsfølelse. Og som alle vet, maten smaker best ute. Det er det vi kaller ekte matglede.

Sovetiden i hengekøya

«Vi kan ikke gå så langt fordi vi må være tilbake til sovetiden» eller «vi må være tilbake senest 10.30 slik at vi kan få skiftet bleier før vi skal spise klokka 11.00». Dette er kommentarer vi i Munkebekken Idrettsbarnehage har sett oss lei av. Så i starten av oktober gikk vi til innkjøp av 14 barnehengekøyer og 2 voksenhengekøyer. På den måten løsriver vi oss fra klokka og barnehagens daglige rutiner. Turplassen vår bestod av noen tette treklynger hvor vi kunne henge opp hengekøyene. Da barna kom tilbake til turplassen etter en formiddag fylt med bevegelsesglede og spennende utfordringer i «Hjerteløypa», kunne vi nyte et herlig måltid sammen før barna ble lagt i hver sin hengekøye. Pakket godt inn i vognposene sine lå de side om side midt ute i skogen. Og tenk, så godt det er for barna å bytte ut voksne som hele tiden maser og påpeker at man må være stille og sove istedenfor å lytte til naturens eget orkester bestående av fuglekvitter, vindsus fra trærne og knitring fra bålet.

Tekst:
Ann Kristin Rosenvinge Sevrinsen, pedagogisk leder Frontalis
Sondre Sveen, idrettspedagog
Espen Vandås, pedagogisk leder Mentalis
Alle fra Læringsverkstedet Munkebekken Idrettsbarnehage